Sök:

Sökresultat:

822 Uppsatser om Affärsdrivande verk - Sida 1 av 55

UpphovsrÀtten i informationssamhÀllet

I nuvarande upphovsrÀttslagstiftning Àr grundtanken att ett verk Àr ett resultat av konstnÀrligt skapande och att upphovsmannen har en individuell ensamrÀtt till sitt verk. EnsamrÀtten inskrÀnks i vissa delar, i syfte att tillgodose allmÀnhetens behov att utnyttja verk. Den tekniska utveckling som skett i samhÀllet innebÀr nya förutsÀttningar för upphovsrÀtten. Föreslagna lagÀndringar strÀvar efter att begrÀnsa omrÄdet för tillÄtlig anvÀndning av tekniska hjÀlpmedel vid utnyttjandet av verk. I anledning av detta förs en argumentation angÄende vilka vÀrden som kan anses vara centrala för upphovsrÀtten.

TvÄ glasformgivares olika bildsprÄk : en jÀmförande studie mellan ett verk av Mats Jonasson och ett verk av Bertil Vallien

I mitt examensarbete gör jag en jĂ€mförande studie mellan tvĂ„ verk av glasformgivarna Bertil Vallien som arbetar pĂ„ Åfors glasbruk och Mats Jonasson som arbetar för MĂ„lerĂ„s glasbruk. Den frĂ„gestĂ€llning som jag har valt Ă€r: ?vad kommunicerar verken?? och ?varför ser de sĂ„ olika ut??. För att ta reda pĂ„ det har jag anvĂ€nt mig av Bourdieus teorier om de olika kapitalen. Att deras verk ser sĂ„ olika ut beror pĂ„ de olika platser med sina respektive kulturer som de har vĂ€xt upp med.

I hopp och förtvivlan: En kompositionsprocess av ett tvÀrkonstnÀrligt verk

Uppsatsen undersöker hur en kompositionsprocess kan se ut i arbetet med ett tvÀrkonstnÀrligt verk bestÄende av akustisk musik i kombination med elektroakustisk musik och videoprojektioner..

Konsten att sÀtta punkt : Bli fÀrdig med dina musikaliska verk

Denna uppsats handlar om att fÀrdigstÀlla musikaliska verk, om tidsbegrÀnsningar och om att hitta olika arbetssÀtt och metoder för ett effektivare lÄtskapande.Jag har genomfört en litteraturstudie om lÄtskrivning och effektivitet, en enkÀtundersökning till professionella lÄtskrivare och producenter samt skrivit sex lÄtar varav fyra blev fÀrdiga.Jag kom fram till att jag arbetar mer effektivt nÀr jag delar upp arbetet i 45-minuterspass för att sedan ta ett par minuters rast. Mina produktioner blir lidande av alltför snÀva deadlines.Den viktigaste lÀrdomen Àr att jag överskattar min egen kompetens och dÀrmed har svÄr att nöja mig förrÀn min produktioner lÄter som mina förebilders verk..

Texturval hos svensklÀrare i relation till kursplanens ?centrala verk?

Denna uppsats handlar om texturval hos nio svensklÀrare i gymnasiet, samt deras tolkning av kursplanens formulering ?centrala verk?. Författaren till denna uppsats tar, förutom valet av tryckta skönlitterÀra texter, Àven upp multimodala texter och försöker undersöka vilka texttyper de intervjuade lÀrarna föredrar att anvÀnda i sin undervisning. Syftet Àr att försöka fÄ en inblick i hur texturvalet hos gymnasielÀrare i svenska, i relation till kursplanens ?centrala verk?, kan gÄ till.Nio svensklÀrare som arbetar pÄ gymnasiet har intervjuats via mail.

Teorier om TV: En jÀmförelse mellan Pierre Bourdieu och Raymond Williams

Denna uppsats har haft som syfte att undersöka tvÄ olika författarverk rörande TV som medium, dess utformning och pÄverkan pÄ kultur. De verk jag valt att analysera Àr Om Televisionen av Pierre Bourdieu och TV: Teknik och kulturell form av Raymond Williams. Tanken har Àven varit att jÀmföra dessa tvÄ verk för att se vad de har gemensamt och vilka skillnader man kan utlÀsa av dem. För att man skall fÄ en uppfattning om vilka Pierre Bourdieu och Raymond Williams Àr har jag Àven valt att skriva övergripande om dem och deras ideer/teorier i allmÀnhet. Jag analyserar deras teorier och ideér om TV inom olika omrÄden som de framför i respektive verk samt vilket budskap dessa förmedlar..

Synen pÄ kunskap inom skönlitteraturstudiet i grundskolans lÀroplaner

Eftersom man aldrig kan förutspÄ vilka frÄgor och funderingar en bok kan vÀcka hos en elevgrupp ska man aldrig anvÀnda sig av en bok för höglÀsning som man sjÀlv tidigare inte har lÀst. Jag har i mitt utvecklingsarbete lÀst in mig pÄ barnlitteratur, gjort en sammanstÀllning av dessa verk och utvecklat en litteraturbank för de tidiga skolÄren med hjÀlp av Microsoft Visual studio 2010. Efter att jag har lÀst ett skönlitterÀrt verk har jag utformat en rad diskussionsfrÄgor som man kan föra löpande med höglÀsningen och en konkret uppgift att arbeta vidare med efter att man har lÀst boken. Sedan har verken med dess diskussionsfrÄgor och konkreta uppgift kopplats till LÀroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11. Slutligen har jag gjort dessa verk sökbara efter givna kriterier, sÄ att man snabbt och enkelt ska kunna hitta en lÀmplig bok att arbeta med i klassrummet..

SĂ„ngtermer

I den hÀr uppsatsen sammanfattar jag de lÀrdomar jag fick av att skapa och framstÀlla ett verk för fyra sÄngare och tvÄ dansare. Verket, Siempre  perdue, ingick i mitt konstnÀrliga projekt under mitt sista Är pÄ programmet för musiklÀrare med profil rytmik. Jag hade förkunskaper inom komposition, rytmik och viss koreografi, men att sammanstÀlla dessa och ge dom lika vÀrde i ett verk var för mig helt nytt. Den hÀr uppsatsen har för mig blivit ett sÀtt att reflektera kring det jag gÄtt igenom och att ringa in det man mÄste tÀnka pÄ om man ska skapa och framföra ett liknande verk. LÀrdomarna handlar bÄde om sjÀlva kompositionen och repetitionerna  och förestÀllningarna.

Makt att handla : En undersökning om kvinnliga folkhögskolerektorers positionsmakt och handlingsutrymme

I den hÀr uppsatsen sammanfattar jag de lÀrdomar jag fick av att skapa och framstÀlla ett verk för fyra sÄngare och tvÄ dansare. Verket, Siempre  perdue, ingick i mitt konstnÀrliga projekt under mitt sista Är pÄ programmet för musiklÀrare med profil rytmik. Jag hade förkunskaper inom komposition, rytmik och viss koreografi, men att sammanstÀlla dessa och ge dom lika vÀrde i ett verk var för mig helt nytt. Den hÀr uppsatsen har för mig blivit ett sÀtt att reflektera kring det jag gÄtt igenom och att ringa in det man mÄste tÀnka pÄ om man ska skapa och framföra ett liknande verk. LÀrdomarna handlar bÄde om sjÀlva kompositionen och repetitionerna  och förestÀllningarna.

PopulÀrikoners framstÀllning i massmedia

En undersökning i hur populÀrkulturella medier pÄverkar framstÀllningen av historiska karaktÀrer. PopulÀrkultur Àr ett stort omrÄde som Àr relativt outforskat men som pÄverkar oss stÀndigt i vardagen. Denna studie har undersökt hur populÀrkulturen framstÀller historiska karaktÀrer, frÀmst via massmedia, och vilka faktorer som pÄverkar detta och resulterar i förÀndring. VÄr slutsats Àr att populÀrkulturen, som stÀndigt Àr pÄverkad av trender och omvÀrldens mentalitet, bidragit till att förvrÀnga bilden av dessa mÀnniskor och forma dessa till de ikoner de Àr idag. I mÄnga av fallen Àr det nÄgot enstaka litterÀrt eller filmiskt verk som utgör en sorts grund för vad som Àr populÀrt, och en rad verk efter dessa som bygger vidare pÄ denna grund.

Kristendomens sÀrstÀllning i gymnasieskolan : - En analys av styrdokumenten utifrÄn teorin om stÀllföretrÀdande religion

Denna uppsats handlar om texturval hos nio svensklÀrare i gymnasiet, samt deras tolkning av kursplanens formulering ?centrala verk?. Författaren till denna uppsats tar, förutom valet av tryckta skönlitterÀra texter, Àven upp multimodala texter och försöker undersöka vilka texttyper de intervjuade lÀrarna föredrar att anvÀnda i sin undervisning. Syftet Àr att försöka fÄ en inblick i hur texturvalet hos gymnasielÀrare i svenska, i relation till kursplanens ?centrala verk?, kan gÄ till.Nio svensklÀrare som arbetar pÄ gymnasiet har intervjuats via mail.

Kan Golding, Guillou och Kadefors försvara sin plats i bokhyllan? : En vÀrdegrundsanalys av tre skönlitterÀra verk

Uppsatsens avsikt Àr att göra en vÀrdegrundsanalys av tre skönlitterÀra verk som Äterfinns pÄ högstadiet i klassrumsuppsÀttning. De verk som jag har lÀst Àr Ondskan av Jan Guillou, Ida slash Sandor av Sara Kadefors och Flugornas herre av William Golding. UtifrÄn ett vÀrdegrundsperspektiv med utgÄngspunkt i Lgr 11 ska jag se hur begreppen demokrati, mÀnniskolivets okrÀnkbarhet, individens frihet och integritet, alla mÀnniskors lika vÀrde, jÀmstÀlldhet mellan kvinnor och mÀn samt solidaritet med svaga och utsatta synliggörs i verken. Uppsatsen har en kvalitativ ansats och metoden som anvÀnts Àr kvalitativ textanalys. Till uppsatsens bakgrund har lÀmplig forskning om begreppet vÀrdegrund tillfogats samt hur denna kan tydliggöras i skolan.

Litteraturbank för de tidiga skolÄren

Eftersom man aldrig kan förutspÄ vilka frÄgor och funderingar en bok kan vÀcka hos en elevgrupp ska man aldrig anvÀnda sig av en bok för höglÀsning som man sjÀlv tidigare inte har lÀst. Jag har i mitt utvecklingsarbete lÀst in mig pÄ barnlitteratur, gjort en sammanstÀllning av dessa verk och utvecklat en litteraturbank för de tidiga skolÄren med hjÀlp av Microsoft Visual studio 2010. Efter att jag har lÀst ett skönlitterÀrt verk har jag utformat en rad diskussionsfrÄgor som man kan föra löpande med höglÀsningen och en konkret uppgift att arbeta vidare med efter att man har lÀst boken. Sedan har verken med dess diskussionsfrÄgor och konkreta uppgift kopplats till LÀroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11. Slutligen har jag gjort dessa verk sökbara efter givna kriterier, sÄ att man snabbt och enkelt ska kunna hitta en lÀmplig bok att arbeta med i klassrummet..

Klippor, vÄgor, sand : FörhÄllandet mellan ord och ton i Petter Ekmans verk

I grÀnslandet mellan notbild och ljudande musik, mellan dirigent, musiker och Ähörare finns nÄgot som inte gÄr att sa?tta ord pÄ. Det sker en ordlös kommunikation och ett eller flera budskap förmedlas. Ett nyskrivet verk. Egentligen skulle den första frÄgan vara 'varför?'.

Ty riket Àr mitt och makten och hÀrligheten i evighet

Jag tĂ€nker mig konst som en teaterscen, dĂ€r publiken fĂ„r komma upp pĂ„ scenen ochsjĂ€lva spela pjĂ€sen. PĂ„ scenen finns scenografi som sĂ€tter tydlig prĂ€gel pĂ„ stĂ€mningenoch som bidrar till handlingen, men det Ă€r publiken som fyller i de viktigaste bitarna ochmĂ„lar ut berĂ€ttelsen. Med den tanken i bakhuvudet har jag de senaste tvĂ„ Ă„ren jobbatmed scenografi i mina egna verk och sökt inspiration hos konstnĂ€rer som ÖyvindFahlström, vars konstnĂ€rskap rört sig inom bĂ„de bildkonst och teater.Scenografin i mina verk kan bestĂ„ av redan befintliga objekt (ready-mades) eller mersubtila symboler sĂ„som fĂ€rgade pappersark, lukt eller ljud.Vissa verk har tagit formen av rumsinstallationer, dĂ€r scenografi vĂ€gleder betraktaren in ien fantasivĂ€rld dĂ€r saker ter sig nĂ„got annorlunda. En miljö dĂ€r grĂ€nser suddats ut ochdĂ€r individen spelar mindre roll. En suddig vĂ€rld dĂ€r sĂ„dant som normer och vĂ€rderingaragerar tomma begrepp och dĂ€r tid verkar mindre viktigt.I andra verk har scenografin knappt varit mĂ€rkbar, de har bestĂ„tt av utstuderade föremĂ„leller fĂ€rgval som vĂ€glett betraktarens syn genom text eller teckning.

1 NĂ€sta sida ->